Prentenboek: verwoord en verbeeld je verhaal

Een boek met veel plaatjes en weinig tekst, noemen we een prentenboek als die plaatjes en tekst samen een verhaal vertellen. Wat er in de (korte) teksten niet staat, moet de lezer aanvullen door goed naar de plaatjes te kijken. Meestal is een prentenboek bedoeld voor kinderen, maar dat hoeft niet. En zelfs als het voor kinderen bedoeld is, kan het door de combinatie van plaatjes en tekst over ingewikkelde onderwerpen gaan.

Voor je begint: wil je eerst meer weten over het genre ‘prentenboek’, kijk dan op Prentenboek.nl. Wil je een voorbeeld van een prentenboek leren kennen voordat je er zelf een gaat maken, kijk dan hier naar Iconomanie, of Zoo maken de kinderen een prentenboek uit 1869, waarin uitgever J. van Egmond  de plaatjes alvast klaarzette voor kinderen die een prentenboek wilden maken. Wil je eerst in het algemeen meer weten over hoe oefenen met genre en techniek je een betere schrijver maakt, klik dan hier.

Bekijk deze video van prentenboekmakers Marie-Louise en Mark Sekrève. Ze vertellen daarin hoe ze via een idee naar een verhaal voor hun prentenboek toewerken. Zet na het kijken deze stappen:

  • welk idee of welke gedachte wil je in je prentenboek kwijt?
  • kun je dat idee in één zin vatten? Zet in die zin je hoofdpersoon, en de actie waar het verhaal rond die hoofdpersoon om draait. Dus iets wat vergelijkbaar is met ‘Giraf schrijft “giraf”‘.
  • bedenk 3 plaatjes met tekst die dat verhaal kunnen vertellen. Maak een schema met 3 vakken, en omschrijf in die vakken de plaatjes die je zou willen maken en geef in steekwoorden of korte zinnen aan wat de tekst zou moeten worden;
  • samen moeten plaatjes en tekst een verhaal vertellen, dus zoek naar wat spanning tussen plaatjes en tekst. Met welke tekst kun je je lezer laten nadenken over het plaatje, en hoe wordt het verhaal zo stapje voor stapje verteld?

Bekijk en lees dit prentenboek Alleen van Berend van der Hijden (17 jaar). Maak ook hiervan een schemaatje met zoveel vlakken als er bladzijden in het prentenboek zitten, waarin je met steekwoorden opschrijft:

  • wat er op elke bladzijde staat (aan tekst en beeld);
  • wat tekst en beeld per bladzijde samen zeggen;
  • hoe zo een verhaal tot stand komt.

Dit prentenboek is gemaakt in het kader van een schoolopdracht. De afbeeldingen zijn gemaakt met een techniek waarbij je met spuitbussen meerdere lagen aanbrengt, en vervolgens met bijvoorbeeld papier vormen in die nog natte lagen maakt. Zie deze video voor meer uitleg over die techniek.

 

 

Kijk nog eens goed naar wat je in de schrijfopdracht maakte. Kun je met plaatjes en tekst die elkaar nog meer aanvullen, je ontwerp verbeteren?

Je kunt je eindproduct beoordelen met deze matrix.

Deze oefening werd gemaakt met hulp van Berend van der Hijden.

Meer weten?

  • Heb je een vraag of opmerking? Vul dit formulier in.

    Neem contact met ons op