Reportage: uw verslaggever was erbij

In een reportage doet een journalist verslag van een gebeurtenis: een spectaculaire ramp, of een ogenschijnlijk saaie vergadering. De journalist vond de gebeurtenis belangrijk genoeg om er zelf een kijkje te gaan nemen. En wil in een reportage over die gebeurtenis twee dingen duidelijk maken: ik was erbij, en wat er gebeurde is ook voor jou als lezer van belang.

Voor je begint met schrijven: wil je eerst meer weten over het genre ‘reportage’, lees dan verder in het Algemeen Letterkundig Lexicon. Wil je een voorbeeld van een ‘reportage’, lees dan deze over een workshop voor schrijvende daklozen van Christine Otten(bovenbouw) of over  Kinderen voor Kinderen (onderbouw). Wil je eerst in het algemeen meer weten over hoe oefenen met genre en techniek je een betere schrijver maakt, klik dan hier.

In het begin van een reportage wil je als journalist de lezer meteen een heleboel zeggen: “ik ging ergens naartoe om zien wat daar gebeurde, en wat ik zag wat ook voor jou interessant, want ….. “. Schrijf de eerste alinea van een reportage waarin dit allemaal staat. Doorloop daarvoor de volgende stappen:

  • bedenk waarover je een reportage wilt schrijven: neem een gebeurtenis uit je directe omgeving waar je zonder problemen als journalist bij kunt zijn, en waar iets gaat gebeuren dat voor anderen interessant gemaakt kan worden door jou. Denk simpel, dus bijvoorbeeld: de diploma-uitreiking van een vriend, of het feestje waar je toch al heen zou gaan;
  • kijk rond bij die gebeurtenis, als een ‘fly-on-the-wall’: doe dus zelf zo min mogelijk mee met wat er gebeurt, maar kijk goed naar wat er gebeurt, en maak zo nodig of mogelijk aantekeningen;
  • zoek naar iets wat heel beeldend uitlegt waar die gebeurtenis voor jou of voor anderen over gaat. Dus bijvoorbeeld in het geval van een diploma-uitreiking van een vriend: wat heeft die aan voor deze gelegenheid, en wat zegt dat wat die gelegenheid voor je vriend betekent, en waarom is dat zo?
  • probeer dat beeld en dus de betekenis en het belang van de gebeurtenis in de eerste alinea van je reportage te beschrijven.

Journaliste Ianthe Sahadat van de Volkskrant won in 2011 de Tegel prijs voor het beste nieuwsverhaal, met een reportage over diplomafraude bij de Hogeschool InHolland. Lees hier die reportage:

  • herlees de eerste alinea’s van die reportage om te zien hoe ze die daar beschrijft: wat vertelt ze wel/niet, en waarom zou dat zo gedaan zijn?
  • welke boodschap uit de rest van de reportage wordt door die eerste alinea’s meteen duidelijk?

Herschrijf nu je alinea uit de eerste schrijfopdracht, door nog eens goed te kijken naar wat je wel en niet in dat beeld van de gebeurtenis wist te vangen. Wat beschreef je wel, wat niet? Zou dat nog sterker kunnen?

Beoordeel je eindproduct met deze matrix.

Deze oefening kwam tot stand met de hulp van Ianthe Sahadat, Christine Otten, de webredactie van Vrij Nederland en DiaTaal.

 

  • Heb je een vraag of opmerking? Vul dit formulier in.

    Neem contact met ons op